Kadernota 2022-2025

menu

Financiele ontwikkelingen

We verantwoorden onze financiële cijfers op hoofdlijnen. Dat betekent dat we afwijkingen alleen toelichten wanneer ze € 50.000 of hoger zijn. De post “overig” gaat telkens over één of meerdere afwijkingen die kleiner zijn dan € 50.000. Posten die politiek relevant zijn lichten we wel toe.

Bij de toelichting op het financiële resultaat nemen we voordelen op als een positief bedrag en nadelen als een negatief bedrag.
We ronden de bedragen af op € 1.000. Hierdoor kunnen afrondingsverschillen ontstaan.

(bedragen x € 1.000)

2021

2022

2023

2024

2025

Actualisatie begroting 2021-2025

1. Algemene uitkering decembercirculaire 2020

We verwerken de financiele gevolgen van de decembercircularie 2020 en het vierde corona compensatiepakket. We verwerken het corona compensatiepakket budgetneutraal.

11

1.161

35

35

36

2. Algemene uitkering meicirculaire 2021

We verwerken de financiele gevolgen van de meicirculaire 2021. In 2021 ontvangen we € 1.412.000 meer. Het gaat hier met name om een incidentele compensatie voor jeugdhulp. We verwerken deze compensatie budgetneutraal. Per saldo is het voordeel voor 2021 € 234.000 (zie ook programma 5 en 6).

342

271

340

274

173

3. Herijking gemeentefonds

We gingen bij het nieuwe verdeelmodel gemeentefonds uit van een nadeel van € 25 per inwoner. Uit een advies van de Raad voor het Openbaar Bestuur blijkt een verwacht nadeel van € 8 per inwoner. We verwerken deze aanpassing.

0

0

775

775

775

4. Inzet corona compensatie

We gebruiken coronacompensatie voor het niet heffen van precariobelasting in 2021, de lagere inkomsten van straatparkeren en de parkeergarage (zie programma 2) en extra inzet van jeugdprofessionals, Wmo-consulenten en TONK-regeling (zie programma 6),

1.170

173

0

0

0

5. Straatparkeren

We stellen de opbrengst voor straatparkeren naar beneden bij door een combinatie van factoren. Door de coronacrisis wordt er minder geparkeerd waardoor we de verwachte opbrengst niet behalen. Ook realiseerden we het omzetten van vergunninghoudersgebieden en blauwe zones nog niet (fiscaliseren). We verwachten dit in te voeren per 1 januari 2022.

-388

0

0

0

0

6. Taakstelling Verbonden Partijen

De taakstelling op verbonden partijen realiseren we door de herziene begroting 2021 van de WVS.

0

-136

-136

-136

-136

7. Vervanging financieel pakket

We vervangen ons financieel pakket. In de begroting 2019 namen we dit op in het investeringsplan. Volgens regelgeving mogen de kosten niet meer verwerkt worden als investering. We nemen deze direct op in de exploitatie. Ook vallen de kosten hoger uit.

-315

-22

-22

-22

-22

8. Inzet reserve automatisering

Een deel van de reserve automatisering gebruiken we voor de vervanging van het financieel pakket.

75

0

0

0

0

9. Opbrengsten en afdrachten leges

Door het aanpassen van de geldigheidsduur van reisdocumenten verwachten we vanaf 2024 een hogere opbrengst. Ook passen we de leges aan op de tarieven van 2021.

-6

-5

-6

224

218

10. Beheer en Onderhoud Brede Scholen

De kosten van de projectopdracht Beheer en Onderhoud Brede Scholen brengen we ten laste van de post onvoorzien (zie programma 4).

65

0

0

0

0

11. Personeel team Ruimte en economie

Door grote drukte bij ruimtelijke ontwikkelingprojecten werven we tijdelijk een projectleider en medewerker. Deze brengen we in 2021 gedeeltelijk ten laste van de knelpuntenpot personeel (programma 8).

30

0

0

0

0

12. Onttrekking reserve Beheren op Niveau (BON)

Door de herziene begroting 2021 van de WVS is de onttrekking uit de reserve Beheren op Niveau niet nodig. We storten dit bedrag in de algemene reserve.

86

0

0

0

0

13. Toevoeging aan algemene reserve

Door de herziene begroting 2021 van de WVS is de onttrekking uit de reserve Beheren op Niveau niet nodig. We storten dit bedrag in de algemene reserve.

-86

0

0

0

0

14. Kosten automatisering

We actualiseren de planning voor incidentele automatiseringskosten.

-61

-150

-20

-195

0

15. Reserve automatisering

We actualiseren de planning voor incidentele automatiseringskosten. We gebruiken hiervoor de reserve automatisering.

61

150

20

195

0

16. Kosten ambitie dienstverlening

We actualiseren de plannen voor ambitie dienstverlening.

-40

-48

0

0

0

17. Reserve ambitie dienstverlening

We actualiseren de plannen voor ambitie dienstverlening. We gebruiken hiervoor de reserve ambitie dienstverlening.

40

48

0

0

0

18. Rente en afschrijvingen

We actualiseren de activastaat (investeringen). Omdat we minder investeren zijn de afschrijvingskosten lager.

93

0

0

0

0

19. Explosievenregeling

Op verzoek van de gemeenteraad brengen we de kosten van het in 2020 uitgevoerde explosievenonderzoek ten laste van de post onvoorzien (zie programma 7).

9

0

0

0

0

20. Communicatieadviseur

We breiden de capaciteit van participatie en communicatie uit. Een extra inspanning hiervoor is nodig onder andere door de werkvoorraad op het gebied van ruimtelijke plannen en andere beleidsterreinen. Een toelichting leest u bij de ontwikkelingen in programma 8.

0

-86

-86

-86

-86

21. Overig

Eén of meerdere afwijkingen, kleiner dan € 50.000.

-37

-8

35

-24

6

Totaal wijzigingen

1.049

1.348

935

1.040

964