Kadernota 2022-2025

menu

Wat is de stand van zaken in 2021?

Beoogd resultaat is of wordt binnen de tijd, het geld en de kwaliteit gerealiseerd.

Er is een risico of onzekerheid dat het beoogd resultaat niet binnen de tijd, het geld en de kwaliteit wordt gerealiseerd.

Beoogd resultaat is of wordt niet binnen de tijd, het geld en de kwaliteit gerealiseerd.

Doelstelling 1:
Het gemiddelde cijfer dat de inwoners voor vertrouwen in de gemeente geven is minimaal 6,5.

Uitvoering

Toelichting

1.1 We versterken door het organiseren van raadsbezoeken en het invoeren van de nieuwe uitvoeringsnota participatie ‘Samen maken we Etten-Leur’ het contact van de gemeenteraad met de samenleving. We betrekken inwoners en andere partners vroegtijdig bij plannen en projecten.

Door de coronacrisis stelden we bezoeken uit. Andere bezoeken en participatietrajecten organiseerden we digitaal. Dit was zowel voor de gemeente als de inwoners en partners een leertraject.

1.2 We verbeteren de communicatie over de 'raad luistert', zodat inwoners een beter beeld krijgen wat ze kunnen verwachten en achteraf een terugkoppeling krijgen wat, mede op basis van hun inbreng, is besloten.

1.3 We organiseren een brainstormbijeenkomst met de raad. Op basis van de resultaten experimenteren we met ‘de raad luistert’. Doel van deze experimenten is het beter tot zijn recht laten komen van de inbreng van inwoners en de gemeenteraad.

1.4 We evalueerden de werking van de Nota Verbonden Partijen en doen op basis van de resultaten van deze evaluatie en de aangekondigde wijziging van de Wet gemeenschappelijke regelingen voorstellen voor actualisering van deze nota.

De nota verbonden partijen is geëvalueerd. Op basis van de evaluatie spraken we af al aan de slag te gaan met de aanbevelingen gericht op de cultuuraspecten. Deze zijn namelijk niet afhankelijk van de wijziging van de Wet gemeenschappelijke regelingen. De actualisering van de nota verbonden partijen wacht op de besluitvorming over de wijziging van de Wet gemeenschappelijke regelingen (behandeling Tweede Kamer voorzien in de week van 5 april 2021).

Doelstelling 2:
Het gemiddelde cijfer dat de inwoners voor samenwerking met de gemeente geven is minimaal 6,2.

Uitvoering

Toelichting

2.1 We bieden inwoners en andere partners ruimte voor initiatieven. We betrekken hen bij plannen, activiteiten en voorzieningen. We stellen ons flexibel op als dat nodig is. We luisteren naar de meningen van inwoners en onze partners. We doen wat we zeggen.

Overheids- en burgerparticipatie blijft een voortdurend punt van aandacht. Om dit te verbeteren levert het college in april 2021 een zogenaamde Routeplanner op. Een manier van werken die ervoor moet zorgen dat er bij plannen, projecten en beleid eerder een beter en transparanter participatieproces wordt ontworpen.

2.2 We kiezen ervoor om met onze inwoners en andere partners te komen tot gezamenlijke doelen en proberen deze samen te bereiken (maatschappelijk akkoord).

Het actiepunt van maatschappelijke akkoorden is altijd een punt van aandacht. Het preventieakkoord is in het eerste kwartaal 2021 door gemeente en partners getekend. Het voorziene akkoord rond het Oderkerkpark staat in de wacht tot na de coronacrisis.

Doelstelling 3:
Het gemiddelde cijfer dat de inwoners geven voor de communicatie en voorlichting van de gemeente is minimaal 6,8.

Uitvoering

Toelichting

3.1 We voeren het communicatiebeleid uit zoals opgenomen in het communicatieplan 'Spreken is zilver, luisteren is goud'.

De aanpak van de coronacrisis vraagt veel tijd en aandacht. Door de corona-beperkingen is het bovendien lastig mensen persoonlijk te spreken. Maar de kwantiteit en de kwaliteit van de informatievoorziening via de sociale media en de Bode is onverminderd hoog.

Doelstelling 4:
Het gemiddelde cijfer dat inwoners geven voor de dienstverlening is minimaal 7,7.

Uitvoering

Toelichting

4.1 We verbeteren voortdurend de dienstverlening. Zowel digitaal als in het persoonlijk contact. Enkele maatregelen door de bezuinigingen leiden tot minder verbeteringen. De waardering voor de dienstverlening kan daardoor afnemen. We stemmen de dienstverlening af op ieders persoonlijke behoefte (maatwerk). Het uitgangspunt daarbij is dat wij inwoners, bedrijven en organisaties behandelen zoals zij behandeld willen worden (gastheerschap).

Doelstelling 5:
In het kader van duurzaamheid heeft tenminste één gemeentelijk pand dat we in exploitatie hebben energielabel A.

Uitvoering

Toelichting

5.1 We nemen maatregelen die nodig zijn om gymlokaal Lambertusstraat naar energielabel A te krijgen.

Het pand wordt door de adviseur duurzaamheid en milieu nu meegenomen in de "routekaart". Onduidelijk wanneer de routekaart gereed is.

Doelstelling 6:
Etten-Leur hoort in 2020 niet tot de vijf goedkoopste gemeenten in de regio. Het college zet zich in om de bestaande woonlasten stabiel te houden en waar mogelijk te verlagen.

Uitvoering

Toelichting

6.1 We voeren de nota verbonden partijen actief uit met bijzondere aandacht voor kostenbeheersing.

6.2 We zetten ons actief in om subsidies binnen te halen voor projecten die bijdragen aan de realisering van het raadsprogramma.

6.3 We starten met een procedure om reclamemasten te realiseren.